Het beheren van de administratie van een VvE kan een omvangrijke en tijdrovende activiteit zijn. Tijd die eigenaren van woningen vaak in de avonduren moeten investeren, naast bijvoorbeeld hun werk en andere dagelijkse werkzaamheden. Het uitbesteden van het administratief beheer van een VvE lijkt dus het overwegen waard, maar wat is het belangrijkste voordeel van het uitbesteden van het administratief beheer VvE en waar moet je op letten?

Waarom administratief beheer VvE uitbesteden?

Het beheer van een VvE wordt praktisch in drie delen onderscheiden: het administratief (of bestuurlijk) beheer, het financiële beheer en het technisch beheer. Veel bedrijven bieden deze vormen van beheer aan en deze onderdelen kunnen vaak ook apart van elkaar worden uitbesteed. Het uitbesteden van deze drie onderdelen van het beheer van een VvE leveren verschillende voordelen op, maar kunnen bij elkaar opgeteld ook erg kostbaar zijn. De kern van goed VVE beheer begint vaak echter vaak bij goede en centrale communicatie en dat is precies waar administratief beheer van een VvE om draait. Het bedrijf wat het administratief beheer overneemt wordt het centrale aanspreekpunt voor alle bewoners en dat kan veel rust geven. Het uitbesteden van het administratief beheer van een VVE kan dus een goede start zijn van een effectief beheer van jouw VvE!

Welke onderdelen heeft administratief beheer van een VvE

Tegenwoordig werken bijna alle bedrijven die zich specialiseren in het administratief beheer met software die voor ieder lid van de VvE toegankelijk is. Dat is ook belangrijk, want daarmee zijn alle relevante gegevens en documenten centraal terug te vinden. Welke aspecten verder onder het takenpakket van uw administratief beheerder vallen, wisselt echter van partij tot partij. Je kunt in elk geval op de volgende punten letten wanneer je in overleg treedt met een administratief beheerder, maar wees er zeker van jezelf uitgebreid voor te laten lichten en vraag offertes op bij verschillende bedrijven.

  • het inschrijven bij de Kamer van Koophandel en actualiseren van gegevens
  • het inschrijven en wijzigen van gegevens van woningeigenaren
  • sleutelbeheer
  • het organiseren van bestuursvergaderingen
  • het archiveren van notulen en documenten
  • het regelen van de wettelijke en relevante aanvullende verzekeringen
  • het controleren van contracten en voorwaarden
  • het opstellen van jaarverslagen

Conclusie

Het belangrijkste voordeel van het uitbesteden van administratief beheer van een VVE is het centraliseren en het actualiseren van belangrijke gegevens en contracten en creëren van een enkel aanspreekpunt van uw VVE. Dit kan jou (indirect) veel tijd besparen, afhankelijk bijvoorbeeld van de grootte van de VVE. Het is belangrijk deze tijdsbesparing af te wegen tegen de kosten en vervolgens weloverwogen een keuze te maken.

Bron: Atmyhome.nl

Je kan misschien ook genieten van:

Laat een reactie achter